Hvordan gikk det egentlig i 2019?

Opprettet 12.01.20 | Arkitekt Sandmark

Det er nå et halvt år siden jeg startet firmaet og jeg tenkte derfor jeg skulle dele noen tanker med deg og hvordan det gikk i 2019. Ble det som jeg tenkte eller støtte jeg på noen problemer underveis. Les videre for å finn ut hva som skjedde når jeg forlot en sikker jobb for å satse på noe eget.

2013-2019

Fra april i 2013 og ut juni i 2019 var jeg ansatt som arkitekt hos Idehusgruppen AS. Jeg trivdes med arbeidsoppgavene og kollegaene mine, men det var noe som skurret. Husene ofte ble litt upersonlige da jeg kun hadde kontakt med forhandlere over e-post og svært lite kontakt med tiltakshaverne. Hvordan skulle jeg klare å komme frem til drømmeboligen for noen jeg aldri hadde møtt? De to siste årene hos Idehus var det alltid en liten stemme i bakhodet som sa «vil du ikke noe mer…».

Mulig den stemmen var 40 års krisa…

Redsel for å gro fast i en stilling påvirket nok min avgjørelse. Mulig DNBs markedsføring om gründere og #huninvesterer satte klørne i meg i denne perioden også. I løpet av senhøsten og jula 2018 tok jeg beslutningen.

Jeg skulle si opp og satse på eget firma.

Forberedelser

Så startet forberedelsene. Hva gjør man når man starter eget firma? Hva trenger man?

  • Logo og grafisk profil – jeg skal «eie» denne grønnfargen
  • Nettside – absolutt
  • Lokaler – jepp, jeg er proff
  • Markedsføring – stoooooooort behov til å starte med
  • Kunder – duh, seff
  • Sentral godkjenning – et must for seriøse aktører
  • Regnskapsprogram – ohh..her ble det mye røde tall til å starte med
  • CRM system – et hva for noe?

Grafisk profil

Alle firma trenger en grafisk profil, ikke sant? Jeg har også en.

Du har kanskje lagt merke til at jeg bruker en bestemt grønnfarge på detaljer på nettsidene mine? Jeg bruker en mørkere grønn på lenker for å få en jevnere flyt i teksten, en lysere farge på detaljene og en veldig lys farge på faktaboksene.

Disse fargene er gjennomgående for nettsiden, bilder på Instagram, pins på Pinterest, alle tekstene i e-postkurset mitt «Veien til Drømmehuset«, annonser og alle de nedlastbare pdfene.

Logo

Jeg designet og bestemte meg raskt for valg av logo. Logoen er tre enkle former, men full av symbolikk. Det oppdager du kanskje ikke med det første. Bildet består av tre like symboler i ulik størrelse inne i hverandre. Formen er den enkleste formen vi bruker når vi lager en figur som symboliserer et hus. Det er tre hus i logoen. Med litt ordspill – trehus.

Trehus, siden jeg primært jobber med småhus som bygges i tre.

Logoen kan også tolkes som tre like store boliger plassert i avstand til hverandre. Dette skaper et perspektiv eller en illusjon av dybde. Akkurat det samme som jeg gjør når jeg lager 3D illustrasjoner. Og igjen der var antallet tre.

Fargen grønn ble valgt for å vise til miljøaspektet ved boliger. Jeg er ikke spesielt opptatt av smarthus og tekniske installasjoner som skal hjelpe å redusere energibruken. Jeg liker å legge energien min i å skape boliger med gode planløsninger egnet for bruk gjennom et helt liv. Mine prosjekter er derfor boliger som er fleksible hvor materialenes levetid styrer vedlikehold og oppussing. Å bygge seg en ny bolig du må flytte fra eller bygge om etter 5-10 år er bare sløsing med ressurser.

Les også
15 prinsipper for gode boliger

Skrifttypen jeg valgte er en tung og kraftig font hvor bokstavene i nederste tekstlinje står tettere enn de på den øverste linjen. Dette viser også til boligbygging. Det er umulig å bygge drømmehuset uten å først ha lagt et solid fundament. Det skal jeg hjelpe deg med.

Arkitekt Sandmark AS sin logo

Kontor

Jeg skaffet meg kontorlokaler i Olav Tryggvasons gate 2B i Trondheim sentrum. Lokalene består av et kontor og et møterom + et lite rom i mellom. Med et utseende som typiske kontorlokaler med gulvbelegg og hvite systemvegger. Med litt hjelp fra min kjære søster ble lokalene malt i, ja nettopp, en lys grønn farge. Så min grafiske profil strekker seg også til interiøret i lokalene.

Markedsføring

Jeg startet allerede i juli å sende ut e-poster til potensielle proffkunder. Noe som så og si ingen svarte på da fellesferien var på trappene. Jeg brukte derfor tiden til å planlegge markedsføring-strategier for sosiale medier, et e-postkurs og bygget nettsiden.

LES MER
E-postkurset «Veien til Drømmehuset»

Hvor du finner meg

Nettsiden styrer jeg selv og har bygd den opp i WordPress med en mal med mange valgmuligheter. Alle sidene spinner videre på den grafiske profilen og har en personlig vri. Jeg snakker direkte til deg. Hos meg skal du få både kunnskap og personlig veiledning. Ingen «samlebånd» arkitektur i denne gården.

Når det kommer til sosiale medier så er Instagram min primære SoMe kanal. Etterfulgt av både Facebook og Pinterest. Det er på instagram du får mest informasjon. Der gir jeg deg små doser med informasjon rund planlegging av boliger og byggesaksprosessen.

FØLG MEG
@hverdagsarkitekten

Kunder

Jeg avsluttet mitt jobbforhold på en fredag og annonserte samme kveld på Facebook at nå har jeg startet eget firma. Allerede på søndag ble jeg kontaktet. Da jeg var student og litt i tiden etter studiene hadde jeg gjorte noen tegneoppdrag fra en byggemester. Det var han som ringte og ønsket å forsette å samarbeide med meg. Da hadde det gått over 6 år siden vi jobbet sammen sist. Snakk om tillitserklæring. Nå jobber jeg mye med han og tar blant annet meg av papirarbeidet i forbindelse med mange av søknadene han er ansvarlig for.

I august landet jeg en større avtale med Selbuhus som sender meg oppdrag jevnlig. Vi tegner begge i DDS så det er enkelt for oss å dele filer. Selbuhus har hovedkontor og egen arkitekt i Selbu, men har i det siste gjort endringer for å treffe et større marked. De har nå et salgskontor på Rotvoll i Trondheim i tillegg til hovedkontoret. Der er det ingen arkitekt på huset, så selgeren der er fornøyd med å ha en arkitekt tilgjengelig i byen.

SJEKK UT
Selbuhus sine nettsider

Utover høsten begynte flere av byggmestrene jeg hadde sendt e-poster til å kontakte meg. Så fra slutten av september så det vesentlig mye lysere ut enn det gjorde i midten av august. Jeg er igang og det ser ut som om at firmaet har fått en solid base med proffkunder.

CRM og oppdragsoversikt

Jeg er veldig digital av meg og vil ha minst mulig papirer å holde styr på på kontoret. Derfor skaffet jeg meg et online system for å registrere og kommunisere med mine kunder. Et CRM program (Customer Relations Management). Det finnes drøssvis av slike programmer eller onlineversjoner, men jeg landet på monday.com pga deres mange muligheter. Med dette programmet har jeg:

  • Oversikt over alle kundene mine
  • Oversikt over alle prosjektene mine
  • Kundene får tilgang til sine prosjekter
  • Tilgang til alle filer
  • Uendelig versjoner av «kontakt meg» skjemaer
  • Alle henvendelser via nettsiden går rett inn i programmet
  • Oversikt over alle møtene mine
  • Oversikt over alle frister – for samtlige prosjekter
  • All kommunikasjon fra kundene skjer via chat som er tilknyttet de enkelte prosjektene
  • Mulighet for å samle og sortere all slags info
  • Kart hvor alle mine prosjekter vises (se kartet under)
Kart som lokaliserer de tomtene arkitekt sandmark har jobbet med i Trondheim i 2019

ANNONSE:
Her kan du lese mer om monday.com

Sentral godkjenning

Etter å ha fått inn en del oppdrag og kommet meg over mva grensen kunne jeg endelig søke om sentral godkjenning. Jeg fikk godkjenning som ansvarlig prosjekterende den 23.september. Sentral godkjenning sammen med MNAL (medlem i norske arkitekters landsforening) gir meg bekreftelser fra to steder at jeg er kvalifisert arkitekt. Sentral godkjenning bekrefter erfaringen og MNAL bekrefter utdannelsen min.

Rammerapporter

Før jeg begynner å tegne boligene som skal inn på tomta må tomta analyseres. Mens jeg jobbet med dette slo det meg at dette er en pakkeløsning jeg kan lage for mine kunder. Det er sikkert flere tomteeiere der ute som lurer på begrensingene og mulighetene på sin tomt. Ideen om rammerapporter var født.

Jeg annonserte kraftig i midten av november og ut året og rakk å lage over ti rapporter i denne perioden. Rammerapportene er klart en vinner og noe jeg kommer til å fortsette med.

LES MER OM
Rammerapporter

Forventninger i 2020

En stor ting som kommer til å skje i 2020 er at jeg kommer til å flytte kontorlokaler. Det er ikke sikkert hvor jeg skal flytte. Systemhus forhandleren i Trondheim, TVS Bygg AS, ønsker å dele lokaler med meg så vi kan samarbeide og bygge opp hverandre. Vi kommer til å jobbe som selvstendige firma med våre egne kunder, men bruke hverandres kompetanse.

SJEKK UT
Systemhus TVS bygg sin nettsider

Jeg tror ikke på noen nedgang i tegneoppdrag i 2020, men jeg forventer det blir et litt kaotisk år. Kommunereformen med alle kommunesammenslåingene vil nok legge en demper på ting da det er litt mer kronglete å få ut informasjon når det skjer så mye omlegging i tiden fremover.

For eksempel så er Orkdal kommune sammenslått med Meldal, Agdenes og deler av Snillfjord for å bli Orkland kommune. Det skaper litt forvirring når det gjelder gårds og bruksnummer. Samme nummer kan dukke opp på flere plasser. Det har ført til at kartet inneholder feil nummer eller utgåtte nummer. Det samme vil matrikkelen og grunnboka gjøre. Disse sidene er derfor stengt for oppdatering under omleggingen og henter du ut noe fra disse siden kan det være feil.

Dette kommer til å by på litt utfordringer for året som kommer.

Men utfordringer er ment for å takles!

Sist revidert 19. februar 2020

Opprettet:12. januar 2020

Arkitekt Marianne Sandmark sitt profilbilde

Jeg heter Marianne og er utdannet arkitekt ved NTNU (2011).

Jeg hjelper privatpersoner med å designe boligen de alltid har drømt om og som de ikke har våget å drømme om.

  • Jeg har 8 års erfaring som arkitekt
  • Master i Arkitektur (2011)
  • Bachelorgrad i kunsthistorie (2005)
  • Tegning, form og farge på videregående (1998)
Be om et tilbud

Skriv en kommentar